Kako do novih klijenata? – najčešće je pitanje koje sebi postavljaju svi koji nešto nude na tržištu. Kako svoje ideje proširiti većem krugu ljudi? Kako komunikacijom postići željenu promjenu? Kako zadržati klijente, partnere, kako graditi jak tim? Ako postoji čarobna formula, odnosno riječ, to bi bilo – povjerenje.
Svako će se sjetiti desetina primjera kada je, u moru dostupnih informacija, morala tražiti savjet nekog od povjerenja – da odluči – bilo da se radi o odabiru šampona, restorana, mjesta za odmor, posla, ili životnog saputnika. Nije to čudno. Kao socijalna bića, kroz evoluciju smo se naučili da racionalno koristimo svoje resurse i kapacitete, kao i da dijelimo zadatke. Zašto da učim sve o svemu, kad uvijek mogu nekoga pitati za prečicu, zar ne? Ovaj put neću o potencijalnim rizicima te naše ljudske osobine, nego upravo o onom magičnom pitanju – kako postići da nas neko pita, da nam neko vjeruje, i da poštuje naš savjet ili preporuku?
Prije odgovora na to pitanje, ograđujem se od svih manipulatora i prodavaca magli raznih vrsta, i vjerujem da takvi ni ne čitaju moje pisanje. Potpuno podržavam oprez, skepsu i zdravu logiku, i vjerujem prvom dojmu koji se na kraju pokaže kao vrlo pouzdan čuvar.
Dakle, kad znamo (potvrđuju brojna znanstvena istraživanja i ankete) da ljudi vjeruju ljudima koje poznaju, kako kvalitetno graditi odnose povjerenja? Brené Brown, inače poznata po jednom od najgledanijih TED govora ikad, postavila je formulu koju je nazvala „BRAVING“. Direktan prevod ove riječi sa engleskog ukazuje na hrabrost, odnosno djelovanje bez pokazivanja straha. Nije slučajno cijela njena knjiga posvećena upravo razradi ideje međuljudskih odnosa i hrabrosti u povezivanju s drugim ljudima. Skraćenicu je ova popularna naučnica definirala ovako:
B(oundaries) – R(eliability) – A(ccountability) – V(ault) – I(ntegrity) – N(onjudgement) – G(enerosity)
Boundaries, u direktnom prevodu „granice“ ili ograničenja, znači učenje kako postaviti i poštovati i svoje i tuđe granice. Autorica ovdje signalizira da izazov za mnoge predstavljaju otpuštanje potrebe za sviđanjem (svima) i strah da nekoga ne razočaramo.
Reliability, što prevodimo kao pouzdanost, autorica pojašnjava kao „naučiti da kažemo šta mislimo i držati se toga što govorimo“.
Accountability, odnosno preuzimanje odgovornosti, za autoricu znači istovremeno i prihvatanje odgovornosti kad smo u krivu. Ono što u našem socijalnom kontekstu predstavlja izazov je izbjeći okrivljavanje (drugih) i izbjeći nelagodu posramljenosti u tom slučaju.
Vault (povjerljivost) je, po ovoj autorici znači naučiti šta jeste za dijeljenje sa drugima, a šta nije. Ona prepoznaje izazov u pokušajima da se izbjegne tračarenje i zbližavanje sa drugima preko „zajedničkih neprijatelja“, kao i procjena kad povjerenje prelazi granice intime.
Integrity se slično naziva i na našim jezicima, a ova autorica opisuje ovu značajku kao prakticiranje vlastitih vrijednosti, čak i kad postane teško ili neugodno. Sigurno možemo naći i vlastite primjere kad smo birali hrabrost umjesto ugode.
Nonjudgement (neosuđivanje) je mnogima još jedna teška riječ. Naravno, mislim da je teška u smislu primjene, a ne i u smislu izgovora. Ova autorica opisuje ovu karakteristiku kao učenje kako ponuditi i zatražiti pomoć. Izazov za mnoge zrele i uspješne osobe je upravo izlazak iz uloge „glavnog i odgovornog“ pomagača, jer nam upravo to može postati dio identiteta i kriterij za samoprocjenu.
Na kraju, ali ne i najmanje bitno je „generosity“, odnosno velikodušnost – po tumačenju ove autorice to označava velikodušnost u našim pretpostavkama o drugima. Izazov za ovaj aspekt povjerenja je biti iskren i jasan sa drugima, šta jeste, a šta nije u redu.
Konačno, nalazim u cijeloj razradi mnogo poveznica sa meni bliskom temom – komunikacijama. Vidim da se povjerenje gradi, ojačava i potvrđuje upravo i jasnim komuniciranjem – što verbalno, što neverbalno, što svjesno, što nesvjesno.
Zaključujem sa pozivom, da svako preispita svoj branding, strategiju privlačenja klijenata, customer journey, marketing plan, sadržaje i SEO, koristeći „BRAVING“ matricu povjerenja. Upravo to može biti nedostajući sastojak koji pomaže otvoriti umove, pružiti ruke i osvojiti srca drugih. Bez oslanjanja na algoritme, kiborge i nametnuta pravila koja zanemaruju da odluke, još uvijek, uglavnom donose – ljudi.
Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash
Copyright © 2022 - 2024 MM Agency, obrt za internetske portale | Sva prava pridržana.